Solo

Na het raadplegen van deze website gaat er een wereld voor me open. Nooit geweten dat er zoveel betekenissen van het woord bestaan. De meest voor de hand liggende is natuurlijk “spel, zang of dans door een persoon”.
Maar wist je dat de Bengawan Solo de langste rivier van het Indonesische eiland Java is? Wel 540 kilometer lang.

Het is ook een Utrechtse muziekgroep met als enige vaste bandlid singer-songwriter J. Perkin (Michiel Flamman).
Klik hier voor meer info of om nummers te beluisteren. Ze traden ooit op bij Pinkpop.

De Solo is eveneens een zeilboot, een motorfiets en een Belgische wielerploeg, las ik op de eerst gelinkte site.
Solo
Geen mythe of wildwestverhaal
is het wat ik ditmaal opschrijf.
Ik klauter uit een krater, kaal -
de zon brandt op mijn dunne lijf.

Ik roep een zin. Het klinkt te schraal
in het omringende gewelf -
ik heb geen schim of filiaal -
ik ben vandaag alleen mezelf.

Ik kan mij niet beroepen op
een stand-in of een stijlfiguur,
een schuilnaam of een ledenpop.
Er is geen spoor van literatuur.

~ Gerrit Komrij

II Solo  
Vanochtend laat
sliep hij nog, gaf niet thuis
in de zoetheid van de dag.

Daarna een onrustig beeld
van handelingen:
trui aantrekken, douchen,
ontbijten bij Baboeschka.

Waarna hij, bij wijze van proef,
zijn gitaar twee uur lang
niet aanraakte;

alsof het hem moeite kostte
een of ander akkoord te vinden
vandaag,

vandaag zijn vingers definitief
in stelling te brengen.

~ Paul Janssen

Bij Aline vind je de andere bijdragen aan deze opdracht

11 opmerkingen:

  1. Wat een betekenissen zeg... Mooi en informatief logje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij 'solo' denk ik in eerste instantie aan 'alleen', een solovaart over de oceaan bijvoorbeeld. en Solo was in mijn jonge tijd ook een merk van bakboter als ik het me goed herinner. weet eigenlijk niet of Solo nog bestaat want nu koop ik altijd Alprosoja. zonnige (eindelijk!) groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leerzaam en leuk blogje gemaakt, Marja!

    Rooika

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zóveel solo's....dan geeft dan toch óók een heleboel solisten denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke site he? Ik gebruik hem elke maand om het WE-300 woord te verduidelijken. De site verwijst overal naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke informatieve WoW .
    Al lezende bedenk ik me opeens dat ik Solo's zwerftocht ook nog een boek is. Een boek over een kater. Een heerlijk fantasie verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om de betekenissen van een woord om deze manier uit te werken. En mooi dat je er een gedicht van Komrij bij kon zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marja leuke opsomming, maar bij de WOW gaat om een verhaal met de betekenissen die bij de opdracht meegeven worden... en uiteraard om 250 woorden die je zelf schrijft... in dit geval is het wel een heel informatie logje geworden, maar het gaat aan de opdracht voorbij...

    @Minoesjka dat boek staat bij in de kast...

    BeantwoordenVerwijderen